Életbe lépett az állami rezsicsökkentésről és a bürokrácia jelentős mérsékléséről szóló jogszabály, melynek számos nagyon kedvező hatása lesz, főleg az adminisztrációs ügyintézések terén. Ingyenes lesz ugyanis sok okmány, valamint rövidülnek az ügyintézési határidők is.
A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggő törvénymódosító csomag a kormány egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb közigazgatás kialakítására irányuló törekvéseinek első nagyobb lépéseként 2016. január 1-jén lépett hatályba. A jogszabály 108 törvényt módosított jelentősen egyszerűsítve a közigazgatási ügyeket.
A törvény előkészítése során a kormány a lakosság véleményének megismerése érdekében 2015. június 5. és augusztus 6. között konzultációt tartott a fővárosi, megyei kormányhivatalok bevonásával, amelynek során közel 400 ezer ember nyilvánította ki a véleményét, javaslataik bekerültek a jogalkotás folyamatába.
Az elfogadott törvény eredményeként több mint 20 eljárás illetéke, illetve igazgatási szolgáltatási díja csökkent, illetve szűnt meg, ez pedig az állampolgárok és vállalkozások számára 2016-ban 10 milliárd forint megtakarítást eredményez. Ennek fedezetét a 2016-os költségvetésben elkülönítették.
Teljesen ingyenessé vált: Személyazonosító igazolvány és személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (vagyis lakcímkártya) kiállítása, pótlása; Családi állapot-változással összefüggő névváltozás miatt indult hatósági eljárás; Eltulajdonított okmányok pótlása; Gyermekek útlevelének kedvezményes kiállítása (a kettő vagy több kiskorú gyermeket nevelő családok esetén); Gépjárművezetői engedély kiállítása első alkalommal; Mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványának pótlása; Hatósági erkölcsi bizonyítvány (évente négy alkalommal); Tulajdonjog, és haszonélvezeti jog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése (örökléssel összefüggésben, hagyatékátadó végzés alapján); Oktatási igazolvány (diákigazolvány, pedagógusigazolvány, oktatói igazolvány); Felsőoktatási képzésre jelentkezés; Jelnyelvi tolmács névjegyzékbevétele; Lakóépület bontási, építési, és használatbavételi engedélyezési eljárása (a 160 m2-nél kisebb hasznos alapterületű ingatlan esetén); Adóhatósági igazolás; Cégiratok kiállítása, és cégnyilvántartásban szereplő elektronikus okiratok megküldése (a cég tagjának vagy képviselőjének kérelmére); Cégek éves számviteli beszámolójának közzététele; Üzlet működési engedélye iránti eljárás; Vállalkozói igazolvány kiállítása, pótlása; Népi iparművészeti igazolvánnyal kapcsolatos eljárások; Mezőgazdasági és erdészeti gépkezelői jogosítvány kiállításával kapcsolatos eljárás.
A közigazgatás hatékonyságát növeli és az állampolgárokat, valamint a vállalkozásokat segíti, hogy csökkennek az ügyintézési határidők, a jövőben nem lehet meghosszabbítani a hatósági eljárás folyamatát, a másodfokú hatóságnak érdemben kell döntenie, így nem utasíthatja új eljárásra az elsőfokú hatóságot.
A Kormány szándéka, hogy folytassa az állampolgárok és vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentését. Ennek keretében a jövőben is vizsgálni fogja a hatósági eljárások további egyszerűsítésének lehetőségeit, amelynek eredményeként a hatósági ügyek intézése egyszerűbbé és kiszámíthatóbbá válik. Emellett folytatni kívánja az állami rezsicsökkentéssel kapcsolatos célok megvalósítását is, tehát az állam által nyújtott szolgáltatásokért fizetendő illetékek, díjak további mérséklésével, megszüntetésével is segíteni kívánja az állampolgárokat és vállalkozásokat. Az integrált ügyfélszolgálat megteremtése, az elektronikusan intézhető ügyek számának emelése is az állampolgárok érdekeit szolgálják és javítják Magyarország versenyképességét is.