A pécsi vasútállomás múltja is gyönyörű

Miután végre elkészült a közel másfél milliárd forintból kívül-belül felújított pécsi főpályaudvar, mindenképp érdemes egy kicsit a múltba révedni, és néhány régi fényképet átböngészve felidézni az állomás történetének fontosabb pillanatait.

Az 1,4 milliárd forintos uniós támogatás révén felújított pécsi főpályaudvar jelenleg az ország egyik legszebb vasútállomása, ha nem a legszebb. Megújult a teljes homlokzata a műemlékvédelmi követelmények előírásainak megfelelően, de megszépült a postaszárny is.

Stephenson emléke él Pécsett
Stephenson emléke él Pécsett

De hogy is kezdődött a vasútállomás története, mi vezetett a megszépülés és megújulás napjához?

Az Indóház, aminek a helyére épült a vasútállomás, 1895
Az Indóház, aminek a helyére épült a vasútállomás, 1895

Pécsnek a vasútállomás előtt az Indóház volt az idézőjeles pályaudvara, amelyet a pécs-barcsi vasúttársaság emelt a századforduló előtt. Ez a kis vasúti épület azonban nem az 1900-as évek beköszöntének közeledtével nem tudta már ellátni a hirtelen megugrott vonatforgalom igényeit, amelyen a Budapest-Pécs vasútvonal megépítése sem segített. A forgalom növekedése elengedhetetlenné tette egy igazi nagyállomás megépítését.

Az álloAz állomás a századforduló után

A pályaudvar 1898-ra készült el a vágányhálózatával és a kisegítő létesítményekkel együtt, az Indóházat pedig végre méltó épület váltotta. A munkálatokat a MÁV magasépítési osztályát vezető Pfaff Ferenc tervei alapján Schiffer Miklós végezte el. Pfaff a vasútállomás homlokzatán munkájáért emléktáblát is kapott, hiszen a központi épülethez illeszkedő oldalszárnyak, és az azokból kiágazó pavilonok párját ritkító látványt eredményeztek akkoriban, és sokan még akkor is a csodájára jártak a neoreneszánsz állomásépületnek, amikor az csúnyán fel volt állványozva.

Pécs kapuja, amikor még mentek a villamosok
Pécs kapuja, amikor még mentek a villamosok

De miért hívják Pécs kapujának a vasútállomást, azon túl, hogy a vonatról leszállók azon keresztül lépnek be Pécsre? A városkapu félköríves üvegablaka a közlekedés motívuma, Pfaff azt a Keleti Pályaudvarról mintázta.

Arra pedig bizonyára igencsak kevesen emlékeznek, hogy a pályaudvar főépületében az első-, másod-és harmadosztály utasainak külön éttermei (és várótermei) is voltak, ami ma már szinte elképzelhetetlennek tűnik. Nem ám csak a kis szutykos resti – áldjuk az emlékét – volt akkoriban.

A restiről rég lemondtunk már
A restiről rég lemondtunk már

Apropó resti, a főépülethez toldott lapos tetős, és kevésbé impozáns tömböt a ’60-as évek közepén építették csak az állomáshoz, lényegében pedig azóta bántotta a városiak szépérzékét. Szerencsére azonban nemrég a vasúttársaság úgy döntött, hogy ledózerolja a városképet rontó épületcsodát. A bontás jelenleg is tart, de karácsonyra a tervek szerint teljesen eltűnik a resti.

Egy képeslap is megörökítette az impozáns helyet
Egy képeslap is megörökítette az impozáns helyet

A főpályaudvar iparvágányokkal csatlakozott az olyan vonzáskörében lévő üzemekhez, mint például a bőrgyár, a sörgyár, és a faipari üzemek, később pedig – a II. világháború után – a TÜZÉP, a ZÖLDÉRT és egyéb termelőszövetkezetek, kereskedelmi vállalatok is csatlakoztak ehhez a hálózathoz, amelynek ma már csak a nyomait láthatjuk a város olyan ipari vasútvonalain, amelyeket már benőtt a gaz.

Végre már nem ezt kell néznünk
Végre már nem ezt kell néznünk

A főpályaudvar a 2010-es évekre eléggé leharcolt állapotba került, így pedig teljesen megérett a 2013-ban kezdődő felújítására, amelynek végeredményét már minden pécsi meg is tapasztalhatja.

Forrás: Pécs Lexikon, fortepan.hu, régipécs.hu

A pécsi vasútállomás múltja is gyönyörűpecsma.hu.