Budapest, 2013. június 10. – Ma megkezdi magyarországi bemutatkozó körútját a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő IVECO Citelis. A szóló kivitelű, városi kialakítású autóbuszt először Sopronban, majd Kaposvárott, Pécsett, Miskolcon és végül Budapesten próbálhatja ki az utazóközönség júniusban. „A rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkező CNG-üzemű jármű hazai tesztje példa nélküli esemény, mely rendkívül széleskörű összefogásnak köszönhetően valósulhat meg.” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.
A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 210 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 bar-os nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartály helyeztek el az autóbusz tetején. Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 110 személy szállítására alkalmas, melyből 26 ülőhely áll az utasok rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti. Az utastér szellőzéséről légkondicionáló, valamint tágas, elhúzható oldalablakok gondoskodnak.
Országos tesztkörút
Az IVECO-hoz tartozó, a közelmúltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Myto-ban készülő Citelis -típuscsaládhoz tartozó tesztbusza ma állt forgalomba a Kisalföld Volánnál. Az autóbuszt június 12-ig próbálhatja ki az utazóközönség Sopronban, ezt követően pedig Kaposvárott, Pécsett, és Miskolcon vendégeskedik, országos körútját Budapesten zárja.
Az autóbusz magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag-ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.
Az Italcamion Kereskedelmi Kft.-hez érkező bemutató jármű üzemanyag ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodik, amelyet az importőr BR.CAR Kft. bocsát rendelkezésre a teszt időtartama alatt. Az üzemanyagot pedig az út során a GDF-Suez és a Főgáz-CNG Kft. biztosítja a járműhöz. A roadshow helyszíneiben az önkormányzatokkal a fenntartható közlekedés megteremtéséért elkötelezett ÖKO flotta állapodott meg.
Gázüzemű autóbuszokkal a szmog ellen
A magyarországi teszt alkalmából a hazai nagyvárosok közlekedési szolgáltatói első kézből szerezhetnek tapasztalatokat a gázhajtás költséghatékonyságáról, az utasok pedig közvetlenül a mindennapi forgalomban ismerkedhetnek meg a jármű különösen tiszta és csendes üzemmódjával. Napjainkban az óriási zajjal és a szmoggal küszködő nagyvárosokban kiemelten fontos lehet a gázüzemű járművek forgalomba állítása. A CNG-technológia egyre előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínál a tüdő, és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért, továbbá a szív és érrendszeri megbetegedésekből fakadó időelőtti elhalálozásokért felelős szilárd-részecske kibocsátás-mentes üzemet. A gázüzemű járművek további előnye az 5-6 decibellel csendesebb motortechnológia, melynek köszönhetően harmadakkora zajterheléssel bírnak, mint a hagyományos üzemű autóbuszok.
A környezetbarát üzemanyagokkal hajtott járművek jelentős mértékben hozzájárulnak a szmog kialakulásáért felelős nitrogéndioxidok csökkentéséhez. A dízelmotorok ugrásszerűen megnövekedett és rendkívül agresszív üvegházhatású nitrogén-dioxid kibocsátásával szemben óriási előnyt kínál a földgáz és a biogáz-hajtás, amely a megújuló forrásból készülő üzemanyagoknak és a már kipróbált technológiának köszönhetően minimális hatással bír a globális felmelegedésre. „A minden téren előremutató jármű- és üzemanyag technológia megismertetése és elfogadtatása részünkről nem csupán öncélú iparági törekvés, hanem társadalmi felelősségvállalásunk része is az ultra alacsony emisszióval rendelkező járművek elterjesztése.” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.
Állami forrás CNG buszokra
Az MGKKE törekvései egybevágnak a kormányzati elképzelésekkel, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ugyanis év elején 1,6 milliárd forintot különített el, hogy támogassa a közlekedési társaságokat gázüzemű autóbuszok beszerzéseiben. Az elnyerhető összeg a szóló kivitelű járműveknél darabonként maximum 18 millió forint, míg csuklós változatoknál legfeljebb 24 millió forint lehet. „Magyarországon jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, a támogatás révén ez a szám három-négyszeresére emelkedhet körülbelül egy év alatt.” – hívta fel a figyelmet a Klaszter elnöke.