Mintegy száz, Magyarországról érkezett festmény mutatkozik be Sanghajban a Munkácsy és kora – Magyar művészet a 19-20. század fordulóján című kiállításon, amelyet Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere nyitott meg november 3-án a kínai nagyvárosban.
A tárlatra a Magyar Nemzeti Galériából és Pákh Imre magángyűjteményéből érkeztek művek Sanghajba. A kiállítás alapvetően Munkácsy munkásságára koncentrál, mintegy 35 festmény a mester életművét reprezentálja, de a festő barátjának, Paál Lászlónak, Szinyei Merse Pálnak és a realista festészeti tradíciókat követő magyar festőknek, továbbá a szolnoki művésztelep és a nagybányai művésztelep alkotóinak képei is szerepelnek a tárlaton. A nagyszabású kiállítást Kína és Ázsia legnagyobb múzeumában, a sanghaji China Art Museumban tartják, amelynek ez idén a legnagyobb időszaki kiállítása.
Örömteli, hogy ilyen mennyiségű és minőségű magyar festmény képviselteti magát külföldön – hangsúlyozta az MTI-nek Balog Zoltán. A miniszter szerint a magyar delegáció jelenléte is üzenet a kínai partnereknek a kétoldalú kapcsolatok, a keleti nyitás politikájának fontosságát illetően. A kultúrán át a bizalom és a gazdasági együttműködés alapjai is épülnek – jelentette ki a miniszter. A tárcavezető beszédében Munkácsyval kapcsolatban azt emelte ki: ő az a festő, akin keresztül Magyarország meg tudja mutatni, hogy viszonylag kis mérete ellenére milyen gazdag kultúrával rendelkezik.
Si Ta-vej, a tárlatnak otthont adó China Art Museum igazgatója arról beszélt, hogy bár a képek száz évvel ezelőttiek, a mai napig nagy hatásuk van és ez a két ország közötti nagy földrajzi távolság ellenére is érezteti hatását. A kiállítás négyéves előkészítő munka eredményeként valósult meg. A sanghaji szépművészeti múzeum korábbi vezetője, Li Lej ragaszkodott ahhoz, hogy Sanghajba hozza a Munkácsy-válogatást, amely az eddigi legszínvonalasabb magyar képzőművészeti megjelenés lett az országban – mondta el az MTI-nek Révész Ágota, a sanghaji magyar főkonzulátus korábbi kulturális és oktatási szakdiplomatája, nyárig az együttműködés fő koordinátora. Révész Ágota szerint az idősebb kínai művészgeneráció jól ismeri Munkácsyt, ugyanis a festőművész-hallgatók számára a tananyag része volt, a társadalmilag érzékeny, drámai festészetet többek között Munkácsy művei alapján tanulták. Várhatóan sokan tekintik majd meg a tárlatot, a múzeumot hétköznapokon 7-8 ezren, hétvégenként átlagosan naponta 10 ezren látogatják. A január 28-ig látogatható kiállítás Sanghaj után Pekingbe, majd Moszkvába utazik tovább.
Balog Zoltán november 3-án emléktáblát avatott a sanghaji magyar kolónia egykori vezetője és a város egyik legjelentősebb üzletembere, Komor Pál tiszteletére, majd a Park Hotelben bejelentette, hogy magyarországi ösztöndíjprogram indul kínai diákok számára.
MTI